• Home
  • Onze school
    • Ons team
    • Onze visie
    • Ons onderwijs
    • Schoolgids
  • 2020-2021
    • Nieuws
    • Organisatie
    • Communicatie
    • Contact met de school
    • Praktische informatie
    • Corona
    • Goede Doelen
  • Ouders
    • Medezeggenschapsraad
    • Ouderraad
    • Klankbordgroep
  • BMS
    • Over de BMS
    • Klachtenroute
    • Privacy
  • Contact
  • Open Dag 2021

Nieuws

BMS in de lift - met Peter Heerschop

De BMS Huisacademie organiseert dit schooljaar actieve online masterclasses genaamd 'BMS IN DE LIFT' voor alle medewerkers van de BMS.

Dit keer is het niet alleen voor de medewerkers van de BMS maar ook voor de kinderen en hun ouders. Voor onze Stichtingsdag neemt cabaretier Peter Heerschop vandaag plaats bij ons aan de tafel. Wat een feest! Hij gaat met een levendige presentatie in gesprek met de kinderen. Laat je inspireren en lift mee!

Schuif woensdag 10 maart om 14.00 uur gezellig aan en volg onze live-uitzending! Meer informatie en de link volgen via social schools. 

BMS Open Dag 2021

Dit jaar zal de open dag van onze school plaatsvinden op woensdag 17 maart 2021. Echter door de Corona-maatregelen, zal dit anders verlopen dan anders. Meer informatie volgt. We houden je op de hoogte. 

IEP Leerlingvolgsysteem

We gaan dit schooljaar in groep 1 t/m 7 werken met een nieuw leerlingvolgsysteem, het IEP wat staat voor Inzicht Eigen Profiel. Voor de kinderen van groep 8 blijft dit schooljaar alles zoals het is. Zij volgen de planning voor de adviesgesprekken van de leerkrachten groep 7-8.

Iedere basisschool volgt nauwkeurig de ontwikkeling van kinderen. Uiteraard wordt gekeken naar vakgebieden als taal en rekenen, die zijn van wezenlijk belang. Gelukkig is er ook aandacht voor anderevaardigheden, zoals: hoe zit een kind in zijn vel, hoe pakt een kind zijn taak aan, wat interesseert een kind, waar wordt hij vrolijk van? Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind.

Een kind is natuurlijk veel meer dan taal en rekenen. Daarom gaan wij werken met het IEP Leerlingvolgsysteem (LVS). Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: je krijgt een beeld van wat je kind weet, maakt, hoe je kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld.

Wij hebben voor de IEP-toetsen gekozen omdat IEP goed aansluit op waar we in de lessen dagelijks mee bezig zijn. De toetsen zien er ook aantrekkelijk uit. Dit motiveert kinderen om te laten zien wat ze kunnen en wie ze zijn. Onderwerpen die je boeien, zorgen er immers voor dat je herkenning hebt en gemotiveerd werkt. De afnameduur van de toetsen is korter en de vraagstelling vinden we ook beter passen bij de kinderen.

De kinderen doen de IEP-toetsen op de computer, het chromebook of het tablet. Leest een het kind liever van papier of schrijft een kind bij spelling liever dan dat hij moet typen? Dan is dat allemaal mogelijk. De toetsvorm mag geen belemmering zijn. Een belangrijk voordeel van de digitale afname is dat het resultaat direct beschikbaar is. Wij kunnen hierdoor samen met de kinderen de resultaten direct gebruiken tijdens de les. Zo is de toets een hulpmiddel om de volgende stap te zetten in het leerproces.

Meer informatie is te vinden in het document over IEP LVS.

IEP Leerlingvolgsysteem

 

De BMS-slinger

Samen met alle andere basisscholen van de BMS (in totaal 33) hebben we de afgelopen tijd een slinger gemaakt om de verbondenheid in beeld te brengen. Kinderen, ouders, leerkrachten; iedereen die wilde, heeft meegedaan. Samen zijn we de BMS. 

Klik hier voor de BMS-slinger van onder andere de Bonifatiusschool.

 

De school gaat weer open!

Na een abrupt eind van het jaar 2020 en vijf weken thuisonderwijs, gaat de school maandag 8 februari weer open. Voor ons allemaal een moment om naar uit te zien al verkeren we in een situatie waarin we onvoldoende weten hoe het coronavirus zich beweegt binnen de muren van het onderwijs. We willen je vooral vragen voorzichtig te zijn en bij twijfel contact met ons op te nemen. Op onze speciale pagina Corona staat veel informatie waaronder handreikingen van het RIVM/GGD en heel belangrijk, de beslisboom. Bij verkoudheidsklachten blijft je kind thuis en laat je hem/haar testen. Klik hier voor die pagina.

Thuisonderwijs

Vanwege de Corona-pandemie heeft thuisonderwijs een eigen plek gekregen. In de eerste lockdown in maart vorig jaar was het nog zoeken naar de juiste balans, de juiste verbinding tussen leerkracht en kind en het juiste dagritme. Na de kerstvakantie in de tweede lockdown, zijn de kinderen met meer ervaring en kennis gestart vanuit huis.

Om een goede start te maken afgelopen 4 januari hebben de leerkrachten samen met de kinderen de nodige voorbereidingen getroffen voor de kerstvakantie. Zo hebben de kinderen van groepen 3-8 hun eigen lesmateriaal meegenomen en de kinderen van groepen 5-8 zelfs hun eigen Chromebook. De kinderen van groep 3-4 maken gebruik van een computer thuis. 

Wekelijks ontvangen de kinderen hun taakoverzicht in hun eigen Social Schools account waarin vermeld staat, wat er in de aankomende week gedaan moet worden en hoe laat ze verwacht worden ‘in de klas’. Van dictees schrijven tot lezen, van rekenen tot topografie en van spelling tot nieuwsbegrip. Alsof ze ‘in de klas’ zitten.

Twee tot drie keer per dag hebben de kinderen van groep 3-8 via Teams een half uur contact met hun leerkracht én hun klasgenoten uit de eigen groep. Een instructieles met beeld en geluid. Ze zien en praten met elkaar. Juist dát maakt het grote verschil met de periode in de eerste lockdown. Er is verbinding en er is een dagritme.

De kleuters krijgen spelend les met filmpjes en opdrachten vanuit het thema waar ze aan werken. Nu is het thema Duurzaam leven, waarbij de kinderen bijvoorbeeld leren over afval sorteren en het opnieuw gebruiken van materiaal. Het contact met de juffen gaat via Social Schools en ook de kleuters kunnen de juffen en elkaar zien via Teams. Digitale lessen zoals bij groepen 3-8 komen natuurlijk minder vaak voor bij de jongste kinderen.

Verkeersveilige schoolomgeving

In verband met de campagne van Veilig Verkeer Nederland (Meedoen is makkelijk, voor een verkeersveilige schoolomgeving) is het in deze donkere dagen belangrijk dat je goed zichtbaar over straat gaat. En dus is het weer tijd voor de jaarlijkse fietsencontrole.

Alle kinderen van groep 3-8 nodigen wij hierbij uit om op aanstaande 17 november op de fiets naar school te komen zodat je fiets gecontroleerd kan worden door de Ouderraad en de verkeersouders. 

Ventilatie schoolgebouw

Omdat er volgens het RIVM onvoldoende aanwijzingen zijn om aanvullende maatregelen te adviseren ter voorkoming van aerogene transmissie op scholen, heeft minister Arie Slob het Landelijk Coördinatieteam Ventilatie op Scholen (LCVS) opgericht om te onderzoeken of de (voorzieningen voor) luchtverversing in scholen voldoet aan de reguliere geldende gezondheidsrichtlijnen. Goede ventilatie is immers van belang voor een gezond binnenklimaat en om goed in een schoolgebouw te kunnen leren en werken.

De BMS heeft voor al haar scholen onderzoek laten doen naar de staat van de ventilatie en de luchtkwaliteit van de gebouwen. Onze school voldoet aan de geldende richtlijnen. We houden wel rekening met de extra richtlijen voor het coronavirus van het RIVM. We luchten regelmatig de lokalen als er geen leerlingen in de ruimte zijn en we vermijden sterke luchtstromen van persoon naar persoon.

Meer informatie over dit onderwerp is hier te vinden.

Klankbordgroep

De klankbordgroep bestaat uit Gosse en/of Froukje en vier ouders die aangegeven hebben dat ze ten tijde van 'les op afstand' en 'achter het hek beleid' het zinvol en leuk vinden om te in gesprek gaan over de ontwikkeling van het onderwijs bij ons op school en over de onderwerpen waarvan we samen vinden dat er over gesproken moet worden zodat je als ouder toch iets meer het gevoel hebt, dat je in de school vertegenwoordigd bent. De groep vergadert eens in de acht weken.

Tijdens de eerste vergadering is er gesproken over de mogelijkheden voor één school in Woudsend. Dit kan natuurlijk nog even duren, maar wij zouden dit met z’n allen toch wel heel graag willen. In de tussentijd gaan we door met de ontwikkeling van ons team en de kinderen. Op de manier die we kennen van Luc Stevens (2012):

"Ieder mens en ieder kind is gebouwd om zichzelf te ontwikkelen en heeft de natuurlijke behoefte aan relatie, autonomie en competentie”.

  • Relatie, door te werken aan onze vaardigheden om steeds beter te kunnen samenwerken;
  • Autonomie, door te werken aan steeds meer zelfstandigheid door te werken vanuit ons eigen doelenboek, met onze eigen weektaak en met behulp van de middelen die we hiervoor hebben (bijvoorbeeld ons eigen Chromebook);
  • Competentie, door goede samenwerking en steeds meer zelfstandigheid, kun je steeds meer en ben je steeds beter in staat om te leren.

De mate waarin wij hier steeds meer in willen slagen met de kinderen, dat is onze opdracht. In overleg met de klankbordgroep bespreken we hoe we hier vorderingen in maken. Na de kerstvakantie, in de eerste schoolweek van het nieuwe jaar, is er weer een bijeenkomst met de klankbordgroep.

Medezeggenschapsraad (MR)

Na een lange periode van contact via de telefoon, over het hek en via de mail, vonden wij het belangrijk om weer een MR-vergadering te houden. De volgende punten zijn besproken:

  • de schoolresultaten na acht weken leren op afstand;
  • terugblik op het schooljaar met het jaarverslag van 2019 – 2020;
  • vooruitblik met behulp van het schooljaarplan voor 2020 – 2021;
  • verlaging van de werkdruk in de klas en de middelen die hiervoor beschikbaar zijn gesteld door het Rijk;
  • de kansen voor één basisschool in Woudsend;
  • de financiële middelen die beschikbaar worden gesteld voor de school;
  • opvolging leden MR vanuit de ouderkant bij vertrek;
  • wijze van vergaderen met betrekking tot de jaarvergadering van OR en MR.

Studiedagen 2020-2021

Oktober:
De leerkrachten van groep 1-2 gaan aan de slag met het onderwijs voor het jonge kind. Dit doen ze samen met Jolanda Verhoef. Jolanda is Jonge kind specialist en werkt aan het lectoraat Meertaligheid & Geletterdheid van Stenden. Zij heeft ons het afgelopen schooljaar al eens eerder op weg geholpen. Het creëren van een leeromgeving die kinderen inspireert om spelend te leren, krijgt steeds meer vorm. De volgende stap is werken aan hoe je een onderzoekende houding bij kleuters stimuleert. Hoe stel je de juiste vragen aan kinderen? Hoe stimuleer je de taalontwikkeling vanuit spel en hoe krijg je verdieping in het spel/thema? Dit zijn vragen waar we meer inzicht in hopen te krijgen. 

Daarnaast doet ons team een training om de kinderen zo goed mogelijk te leren begeleiden bij de projecten waar ze mee aan de slag gaan. De thema’s van Leskracht vormen de basis voor het geven van de wereld oriënterende vakken. Zoals je waarschijnlijk weet, krijgen de kinderen spelling via de methode Staal, maar voor het schrijven van verhalen en teksten gebruiken ze de Leskrachtthema’s als inspiratiebron. Hierdoor integreren we taal in de thema’s waaraan van groep 1 tot en met 8 wordt gewerkt.

De training inspireert ons team bij het geven van thematisch onderwijs en helpt ons bij het stellen van de juiste vragen zodat de kinderen zo goed mogelijk tot zelfstandig leren kunnen komen. Het is onze visie, dat deze zelfstandigheid een belangrijke vaardigheid is, die de kinderen goed gaat helpen op weg naar en in het voortgezet onderwijs.

Reis van de Held

Groep 7-8 heeft in de maand september/oktober meegedaan aan de training: ‘Reis van de Held’. Hier hebben ze nieuwe dingen geleerd, die ze in de klas kunnen toepassen. Hoe reageer je als je met iemand een conflict hebt? Wat zegt je lichaamstaal? Hoe werkt je ademhaling als je iets spannends doet? De heldenreis is op 2 oktober op spectaculaire wijze afgesloten. De helden mochten zelf een eigen plankje door midden slaan!

Contact

Melchior Clantstrjitte 18
8551 NL Woudsend        
0514 - 59 15 05
directie@bonifatiuswoudsend.nl

BMS, onderwijs met kleur!
  • Privacy statement

    De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) vraagt meer verantwoordelijkheden om persoonsgegevens goed te beschermen

    Op onze school wordt zorgvuldig omgegaan met de privacy van leerlingen. De school heeft leerlinggegevens nodig om goed onderwijs te kunnen geven en te begeleiden. Ook worden de gegevens opgeslagen voor de goede administratieve organisatie van de school. De meeste leerlinggegevens komen van ouders (zoals bij de inschrijving op school), maar ook leraren en ondersteunend personeel leggen gegevens vast over de leerlingen (bijvoorbeeld cijfers en vorderingen). Soms worden er bijzondere persoonsgegevens geregistreerd als dat nodig is voor de juiste begeleiding van een leerling.

    Hoe wij dit geregeld hebben en wat uw rechten als ouders zijn, staat beschreven in de volgende documenten:

    Privacyregelement

    Privacyverklaring

    Rechten van betrokkenen

    Voor vragen hierover kunt u contact opnemen met de directeur. Verder is er, om toezicht te houden op de naleving van de privacy, voor de hele BMS een functionaris Privacy & Gegevensbescherming aangesteld. Bij hem kunt u te recht met algemene vragen of klachten ten aanzien van de privacy. Daarnaast kunt u hiervoor terecht bij de autoriteitpersoonsgegevens.

    Kijk voor meer informatie over de BMS op de website www.bms-onderwijs.nl.

  • Cookie settings

Powered by Social Schools

Modal title